På uppdrag av Region Stockholm är YIT en del av tunnelbaneförlängningen vid Sockenplan i Stockholm. Arbetet påbörjades i augusti 2020 och byggperioden är cirka 2,5 år. Projektets totala värde är cirka 400 miljoner SEK.
Stora maskiner används för losshållning och schaktning, men i praktiken blir det ofta mycket manuellt arbete.
Losshållning och schaktning används för att avlägsna berg vid byggnad av grunder eller vägar. Berg kan också brytas när en tunnel eller en underjordisk anläggning konstrueras eller byggs ut. Vi utför vid behov även specialborrning och skräddarsyr vår utrustning utifrån platsen. I specialborrning ingår bland annat anslutningsöppningar till underjordiska anläggningar, energihål, horisontell borrning och förankring.
Schaktarbeten i stadskärnor kräver särskild kompetens vid arbete bredvid eller under befintliga byggnader. I stadsmiljöer kräver omgivningarna särskild uppmärksamhet på grund av exempelvis vibrationer. Vi har genomfört omfattande byggprojekt på många platser av stor betydelse för samhället. Vi kan hantera stora projekt och utmanande stadsmiljöer. Schaktarbeten i stadskärnor är ofta en del av ett övergripande underjordiskt projekt för till exempel parkeringsgarage eller trafiktunnlar.
Undervattensschaktning används för att minska marknivån i ett hav, en sjö eller annat vatten. Sprängämnen som lämpar sig för undervattensschaktning används och placeras i hål som borras i berget. Hålen borras från en flotte eller med dykare. I grunda områden kan borrning göras med maskiner från stranden. Det sprängda berget schaktas ut och kan användas i andra byggprojekt. Undervattensschaktning utförs vanligen i samband med muddring. En GPS-baserad programvara används vid både schaktarbeten och muddring. Därigenom är det möjligt att exakt bestämma markens form före och efter sprängningen. Noggrann projektering av sprängningsarbetet och GPS-programvaran gör det möjligt för oss att säkerställa att schaktningen sker till exakt önskad nivå.